De vraag die ons het meest gesteld wordt

Leren.
Elke dag weer.
Vanaf je geboorte start je er al mee.
Vaak onbewust. Van anderen, uit je omgeving, door je opvoeding.
Maar wat precies leer je dan?
En hoe?

 

We zeggen niets nieuws wanneer we zeggen dat leren niet stopt. Nooit. Dat komt enerzijds omdat je zelf wil blijven leren en ontwikkelen. Of anderzijds omdat de omgeving je leermomenten meegeeft.

 

Zeker ook tijdens je werk. Jij als professional, werkzaam in Zorg en Welzijn, bent een hulpverlener. Als hulpverlener ben je je eigen instrument, die neem je altijd mee. Dat maakt het werk intens. En ook zo ontzettend mooi en dankbaar.
Dat geldt ook voor ons en onze trainers. Werken met mensen vraagt aandacht, begrip en bereidheid tot leren.
Dat zijn de bewuste leermomenten. Zoals wanneer je aan het werk bent en in situaties komt waarvan je op dat moment, of achteraf, beseft "dit is nieuw voor mij, hier heb ik van geleerd". Of misschien is de situatie niet nieuw maar je reactie erop wel en merk je dat die reactie een andere uitwerking heeft.

 

Weet je welke vraag wij vaak krijgen?

De vraag die ons vaak gesteld wordt is: ‘Hoe kan ik mij in mijn werk veilig voelen, comfortabel voelen, om te veranderen?’
Dat raakt ons.
Blijkbaar is het niet altijd veilig om te veranderen. Voelt het niet veilig.

We horen ook vaak in organisaties dat medewerkers niet willen veranderen. Is dat echt zo? Of willen zij wel willen veranderen maar weten ze niet wat de verandering hen brengt? Of is het niet duidelijk waarvoor de verandering überhaupt dient. Die onduidelijk geeft angst. En angst is geen goede basis voor vertrouwen.

Tip: het boek ‘Liefde voor leren’ van Manon Ruiters gaat hierover. Een aanrader om te lezen!

 

Wat is een goede basis voor vertrouwen?

Een goede basis voor vertrouwen, om te veranderen, is te weten waar het werkelijk over gaat. Doe daar goed onderzoek naar als organisatie. Personeelstevredenheidsonderzoeken geven vaak een vage uitkomst. Dat komt omdat de vragen die gesteld worden dan niet goed zijn, ze laten te veel ruimte voor vage antwoorden. Deze conclusie kunnen wij zo stellen na jaren ervaring en zelf onderzoek te hebben gedaan in trajecten voorafgaand aan trainingen, gesprekken, intakes en voorbereidingen.

In ons werk zorgen wij ervoor dat de expertise van de deelnemers in de training centraal staan, niet de expertise van de trainer. Daarbij sluiten wij aan bij wat voor de doelgroep relevant is.

De Human Right Approach nemen wij daarom altijd als manier, benaderingswijze, van werken mee in de trainingen. De Human Right Approach is erop gericht om jou tot je recht te laten komen als mens. Dan gaat het ook over thema’s als eigenaarschap en verantwoordelijkheid. En bovenal ‘regie’ hebben in je werk en werkzaamheden. Dat je handelingsalternatieven hebt als je die, voor de training, niet had.

Aansluiten bij waar je als mens op dat moment bent. Denk aan jouw ideeën, je dromen, je cirkel van invloed. Ben jij je bewust waar jij invloed op hebt?

Je leert je kennis en kunde te gaan gebruiken in jouw cirkel van invloed. Te beginnen van wat je al weet en dat versterken. Je ontdekt je potentieel via intuïtief leren, ervaringsleer en belevingsleren.

 

Wat heb jij nodig om vooruit te komen?

Stel jezelf de vraag, wat doe ik als hulpverlener om cliënten te helpen?
Hoe kan jij jouw kennis en kunde liften naar een ander niveau?
Welke leer(ontwikkel)vraag heb je nodig om vooruit te komen, te groeien?
Daarom onze vraag aan jou; weet jij wanneer en hoe jij het beste leert? Je mag hieronder je reactie geven. Of schrijf het op voor jezelf, als oefening. Om helderheid te krijgen.

 

 

Meer weten over trainen en werken volgens de Human Right Approach?

Bel of mail ons gerust.

Tel: 0161-231118

Mail: info@trifier.nl

Op de website vind je ook meer informatie https://www.trifier.nl/visie-op-leren

 

terug naar vorige pagina
De vraag die ons het meest gesteld wordt
Kijk hier voor ons trainingsaanbod