Heeft u vragen of interesse over/in het gebruik van ons crisisontwikkelingsmodel? Neem gerust contact op!
Crisisontwikkelingsmodel van Trifier: SAPREA model

Het crisisontwikkelingsmodel van Trifier: SAPREA© model

Zes stappen vormen de basis voor het methodisch werken met incidenten en agressie. Met een evaluatie of checklist volgens het SAPREA© model kan de individuele medewerker of het team voortaan gericht zoeken naar verbetermogelijkheden. Trifier helpt je er graag bij!

Het SAPREA crisisontwikkelingsmodel

Het crisisontwikkelingsmodel is een eenvoudig model dat handvatten biedt voor het tijdig en gepast reageren op de oplopende spanning in een situatie. Het leert aan hulpverleners en cliënten in alle sectoren dat het belangrijk is om de vroege voortekenen te signaleren en er een interventie aan te koppelen. De dialoog tussen cliënt en hulpverlener is daarbij essentieel, wanneer zij samenwerken om de oplopende spanning om te buigen is de kans op vroegtijdige de-escalatie, en dus een goede afloop, het grootst.

Wat is het crisisontwikkelingsmodel van Trifier?

SAPREA - het crisisontwikkelingsmodel van Trifier

Het crisisontwikkelingsmodel van Trifier, zoals hierboven te zien, wordt in Nederland gezien als een best- practice (Voskes, Theunissen, & Widdershoven, 2011), het geeft een kader voor een taal, observatiecriteria en interventies. Trifier heeft op basis van het werk van Fluttert en Bakker een model ontworpen waarin de fasen, de interventies en de tijdsdruk tot uiting komt. Hoe hoger de spanning des te stijler de lijn en hoe hoger de druk.

Het model doet geen uitspraken over de functie van conflicten/agressie. Er wordt vanuit de waarneming van de begeleider en cliënt een analyse gemaakt (in termen van gedrag). Het crisisontwikkelingsmodel is daarbij een kader voor de dialoog tussen de cliënt en zijn mantelzorgers en hulpverleners. Trifier ziet deze dialoog als de essentie van het crisisontwikkelingsmodel en de vroegsignalering.

Methodisch werken rondom incidenten en oplopende spanning: SAPREA model

Het crisisontwikkelingsmodel vormt een kader voor het methodisch werken rondom incidenten en oplopende spanning. Hiervoor gebruiken we het SAPREA© model. SAPREA is een afkorting voor:

  1. Signaleren
  2. Analyseren
  3. Plannen
  4. Reageren
  5. Evalueren
  6. Afwikkelen


Deze zes stappen zijn de basis voor het methodisch werken met incidenten en agressie. Met een evaluatie of checklist volgens het SAPREA© model kan de individuele medewerker of het team gericht zoeken naar verbetermogelijkheden.

Ben voorbereid. Wij helpen u graag.

Het is erg belangrijk om een agressieve situatie niet te laten escaleren. Trifier is in staat om u en uw personeel te trainen om escalatie te voorkomen aan de hand van hetcrisisontwikkelingsmodel SAPREA©. Met onze hulp kunt u voortaan dus effectief en veilig omgaan met een agressieve situatie. Weet u niet zeker of een training iets voor u en/of uw team is? Wij bespreken onze mogelijkheden graag met u. Neem vrijblijvend contact met ons op. Liever direct contact? Dan kunt u ons in Nederland telefonisch bereiken via +31(0) 161 231118 en in België via +32 3369 9063.