Tip 5/7: Professioneel handelen en begrenzen rondom agressie op de Spoedeisende Hulp

In deze reeks van tips, reiken wij u handvatten aan waarmee zorgteams niet alleen veilig, maar ook effectief om kunnen gaan met agressie op de Spoedeisende Hulp.

 

Tip 5: Professioneel handelen en begrenzen

Veel medewerkers van de Spoedeisende Hulp krijgen van alles naar hun hoofd geslingerd. Onheuse bejegening, beledigingen en bedreigingen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Het is zorgelijk dat zorgmedewerkers dit maar al te vaak tollereren. Voor zorgteams zijn er voldoende technieken voorhanden om professioneel te handelen tijdens agressie-incidenten op de Spoedeisende Hulp. Centraal staat het rationeel stellen en bewaken van grenzen. Daarbij is het wel van belang dat men het onderscheid tussen frustratie en instrumentele agressie weet te signaleren zodat er gepast gereageerd kan worden op de grensoverschrijdende agressieve situatie. Zorgteams moeten de normen over grensoverschrijdend gedrag onderling bespreken zodat het voor ieder teamlid duidelijk wordt waar de grenzen liggen. Dit draagt bij aan de bewustwording en het tijdig problematiseren van agressief gedrag.

 

Training omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp

De training “Omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp" is geschikt voor ieder zorgteam en draagt bij aan het professioneel handelen en het behouden van controle tijdens grensoverschrijdende agressie-incidenten. De training is noodzakelijk vanwege de toenemende geweldsincidenten in de zorg welke een grote impact kan hebben op het welzijn en functioneren van zorgmedewerkers. Meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn ook te bereiken via +31 (0) 161 23 11 18 of +32 33 69 90 63.

 

» Download de brochure "Omgaan met agressie op de SEH" 

terug naar vorige pagina
Tip 5/7: Professioneel handelen en begrenzen rondom agressie op de Spoedeisende Hulp
Kijk hier voor ons trainingsaanbod