Tip 6/7: Afspreken van een code rondom agressie op de Spoedeisende Hulp

In deze reeks van tips, reiken wij u handvatten aan waarmee zorgteams niet alleen veilig, maar ook effectief om kunnen gaan met agressie op de Spoedeisende Hulp.

 

Tip 6: Afspreken van een code

In de communicatie tussen medewerkers in de Spoedeisende Hulp en in de vooraanmelding (volgens MIST) door de ambulancemedewerkers worden de somatische aspecten kort en met behulp van objectieve indicatoren overgedragen. Vaak is dit niet het geval als het gaat om aanduidingen van gedrag zoals ‘irritant’, ‘verward’ of ‘onrustig’. Deze is in regel subjectief van aard en voor meerdere betekenissen vatbaar. Ook indiceren deze aanduidingen niet de ernst van het agressieve gedrag op de Spoedeisende Hulp. Dit duidt het belang van het afspreken van een code, die aangeeft dat er rekening gehouden moet worden met problematisch gedrag zodat er preventieve maatregelen getroffen kunnen worden. Denk hierbij aan het toewijzen van één woordvoerder bij agressie-incidenten, het inschakelen van de beveiliging en het indienen van een vooraanmelding bij de politie.

 

Training omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp

Welk gedrag is geaccepteerd en waar liggen de grenzen? Hoe kunnen zorgteams kalm en effectief omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp? Het stijgend aantal geweldsincidenten in de zorg neemt zorgwekkend toe. De training “Omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp” geeft zorgteams houvast in nijpende en agressieve situaties en verkleint de negatieve impact op het welzijn en veiligheidsgevoel van zorgteams. Benieuwd wat wij voor uw zorgteam kunnen betekenen? Wij informeren u graag naar de mogelijkheden rondom onze training “Omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp”. Neem contact met ons op of bel ons op +31 (0) 161 23 11 18 of +32 33 69 90 63.

 

» Download de brochure "Omgaan met agressie op de SEH" 

terug naar vorige pagina
Tip 6/7: Afspreken van een code rondom agressie op de Spoedeisende Hulp
Kijk hier voor ons trainingsaanbod