Tip 7/7: Melden, evalueren en aangifte rondom agressie op de Spoedeisende Hulp

In deze reeks van tips, reiken wij u handvatten aan waarmee zorgteams niet alleen veilig, maar ook effectief om kunnen gaan met agressie op de Spoedeisende Hulp.

 

Tip 7: Melden, evalueren en aangifte van incidenten

Het melden van agressie-incidenten op de Spoedeisende Hulp, creëert inzicht in de oorzaken, ernst en frequentie. Dit kan als input dienen voor het treffen van maatregelen of het doorvoeren van beleidswijzigingen. Het is van belang dat betrokkenen bij een agressie-incident, het voorval evalueren op individueel, team en organisatorisch niveau om verbeterpunten te ontdekken. Waren er bijvoorbeeld situaties die voorkomen konden worden? Helaas is er soms sprake van dusdanig ernstig agressief gedrag, zoals bedreigingen of fysiek geweld, dat het noodzakelijk is om aangifte te doen. Een organisatie speelt hierin een belangrijke rol door heldere procedures op te stellen en de medewerkers te ondersteunen bij het doen van aangiftes. In de praktijk zien we bij veel organisaties dat de aangifte wordt verzorgd door de manager in plaats van het slachtoffer.

 

Training omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp

De training “omgaan met agressie op de Spoedeisende Hulp” is bedoeld voor zorgprofessionals binnen de Spoedeisende Hulp, maar ook voor professionals die werkzaam zijn in de samenwerkende disciplines zoals RAV en zorgbeveiliging. De training reikt zorgteams bruikbare handvatten aan waarmee zij zowel gezamenlijk als individueel succesvol om kunnen gaan met agressie. Heeft u vragen of bent u benieuwd naar onze resultaten? Wij informeren u van harte. Neem contact met ons op via +31 (0) 161 23 11 18 of +32 33 69 90 63.

 

» Download de brochure "Omgaan met agressie op de SEH" 

terug naar vorige pagina
Tip 7/7: Melden, evalueren en aangifte rondom agressie op de Spoedeisende Hulp
Kijk hier voor ons trainingsaanbod