zorgkantoor

CZ

“Trifier’s manier van trainen zorgt voor bewustwording bij onze medewerkers. Daardoor kunnen ze situaties ombuigen. En duidelijke grenzen stellen.”

In gesprek met Jan de Rooij, teamleider Zorgadvies bij CZ zorgkantoor

”Als er agressie is dan ben je al te laat, vind ik. In ons werk willen we dat voorkomen, je moet het vóór zijn”, zo begint Jan het gesprek. Hij wilde de medewerkers laten trainen om beter in staat te zijn onder druk samen te werken en onveilige situaties op tijd te signaleren.  Een collega van hem kende Trifier al en raadde hen aan. Op zijn advies heeft Jan contact met Trifier opgenomen en dat verliep zo prettig en professioneel dat de samenwerking van start is gegaan, aldus Jan. 

Bewustwording en vroegsignalering
Jan gaat verder: “Trifier’s visie en manier van trainen zorgt ervoor dat de medewerkers inzicht krijgen in situaties, er is echt bewustwording ontstaan. Daardoor zijn de medewerkers in staat om te veranderen, om situaties om te buigen, mee te bewegen. En daar waar nodig duidelijke grenzen te stellen. De trainingen zijn ook heel praktisch; de medewerkers leren vaardigheden die ze direct in de praktijk kunnen toepassen. Ze hebben het nu heel snel in de gaten als iets de verkeerde kant op dreigt te gaan. Het vroeg signaleren waar Trifier onder andere op traint, lukt hen ook in de praktijk. Dat geeft een gevoel van vertrouwen en veiligheid.” 

Winst
Het zorgkantoor van CZ regelt de Wet langdurige zorg (Wlz) voor ruim 60 duizend mensen die langdurige zorg nodig hebben in de regio’s Haaglanden, Zuid-Hollandse eilanden, West-Brabant, Zuidoost-Brabant, Zeeland en Zuid-Limburg. Naast veel telefonische gesprekken  voert CZ zorgkantoor ook face-to-face gesprekken. Deze gesprekken werden meestal door twee medewerkers gedaan. “Inmiddels gaat een medewerker, uitzonderingen daargelaten, overal alleen op pad naar toe. Dat kan omdat men nu mede door de training, daar meer voor toegerust is”, zegt Jan. Ook al is de situatie niet altijd even makkelijk, het lukt de medewerkers wel het gesprek in goede banen te leiden.  Zo is het voor de medewerkers én cliënt een respectvol gesprek. Hier ziet CZ zorgkantoor echt winst in: “Medewerkers leren het herkennen van een complexe situatie, die mogelijk kan escaleren. Er is altijd urgentie, want de zorg moet voor iemand geregeld worden. Daar moet je mee om kunnen gaan, weten wat te doen. Dat is winst in vertrouwen, veiligheid en tijd.” 

Complimenten
Jan geeft zijn complimenten over onze trainer, Fieke Klaassen. De evaluaties die hij ziet van medewerkers zijn heel goed. Ze geven aan dat wat ze leren in de training relevant is en praktisch. “Er gebeurt echt iets in de training bij de medewerkers en daarna in de praktijk”, aldus Jan. Hij is een voorstander van het voorkomen van agressie, wees er op tijd bij. En het leren van grenzen stellen. Daarvoor ben je bij Trifier absoluut aan het goede adres, volgens Jan.

terug naar vorige pagina
CZ
Interesse in onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op