VVT

De Riethorst Stromenland

“De Trifier methodiek is nu echt onderdeel van ons, dagelijks, handelen”

In gesprek met Anne Snoek (Adviseur Opleiding en Ontwikkeling) en Karin Landa (Locatiemanager zorgcomplex de Kloosterhoeve) bij De Riethorst Stromenland

Zorgorganisatie De Riethorst Stromenland is er voor mensen met ondersteuningsvragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Hierbij richten ze zich op de kwaliteit van leven van (oudere) klanten. Ze stimuleren de zelfredzaamheid zo veel mogelijk, zodat hun klanten zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.

Anne Snoek werkt er als Adviseur Opleiding en Ontwikkeling en vertelt hoe ze bij Trifier zijn gekomen: ”Eerder werkten we met een ander bureau, maar dat bureau sloot niet meer aan op de ontwikkelingen binnen de Riethorst Stromenland. Dus zijn we verder gaan kijken en kwamen we uiteindelijk met Trifier in contact. Hun visie, aanbod en maatwerk sloot heel goed aan bij onze wensen en ambitie in hoe wij willen omgaan met onze doelgroep. Dat maakte dat we zijn overgestapt.”

Karin Landa (Locatiemanager zorgcomplex de Kloosterhoeve vertelt over het specialisme Huntington en dat ze hiervoor een hulpvraag hadden. “De meeste van onze medewerkers zijn opgeleid in de VVT niet in GGZ. Die kennis zit wél bij Trifier. Die combinatie maakt het verschil.”

Wat Anne aanspreekt in de samenwerking met Trifier is de directe begeleiding, de methodieken en de kracht (in kennis en kunde) van de Trifier trainers. Ook, zo geeft ze aan, is het fijn samenwerken met het interne team van Trifier: “Ze denken mee en geven duidelijk en onderbouwd advies, wat wel en wat niet past bij ons. Het is echt samen op zoek naar verbetering.”
Karin vult aan: “Dat Trifier voor ons alles op maat kan maken vinden we echt ontzettend fijn. En de casuïstiek wordt heel goed meegenomen. Ook denken ze mee in het ontwikkelen van het leerpad, welke trainingen passen bij welke medewerkers”

“Het resultaat is er naar, een ontzettend mooi groeiproces voor ons als organisatie”, zegt Anne. Ze geeft aan dat er een verbeteringsslag gemaakt is hoe medewerkers cliënten benaderen. Dat heeft met name te maken door het vroeg signaleren wat ervaren wordt en goed geoefend in de trainingen, en de, eigen, (houdings)communicatie. Ook worden hun medewerkers tot interne trainer opgeleid en zijn ze lid van het Trifier trainersnetwerk waarin ze support krijgen en zo het getrainde blijven waarborgen. "Dit netwerk ondersteunt de interne trainer," aldus Anne.

In een paar zinnen somt Anne op waarom ze Trifier aanbeveelt: “Trifier biedt zo veel meer dan alleen scholing.” Volgens haar is Trifier het totaalplaatje; het continu meedenken, de begeleiding, er is regelmatig contact, alles nog eens doornemen waar staan we en wat kan anders of beter: “Wanneer wij tussendoor vragen hebben om bijvoorbeeld een casus voor te leggen dan zijn jullie er voor ons”.

Enthousiast gaat Karin verder over het belangrijke inzicht dat de samenwerking met Trifier opgeleverd heeft: “De bewustwording van hoe je klanten benaderd. Jouw gedrag kan allesbepalend zijn op gedrag van de cliënt. Onze houding is fundamenteel. Altijd eerst naar jezelf kijken. En dat werkt door, het ontwikkelt de medewerkers naast het werk ook op persoonlijk vlak.”

De veranderingen die ze na de trainingen merken in de praktijk is het scherp houden van teams. En in de zorg van cliënt. Cliënten kunnen soms snel overprikkeld raken. Dan moet het echt van het team komen om de klant te helpen, te begeleiden. Als de grenzen niet duidelijk zijn of niet worden aangegeven kan dat onveilig voelen, voor cliënt en medewerker. Dus scheppen de medewerker randvoorwaarden voor de cliënt, en herijken grenzen waar nodig. Karin: “Waar liggen de grenzen en waar liggen mijn grenzen. Medewerkers zie je kiezen, ze zijn zich er van bewust.”

De Riethorst Stromenland zet door op deze koers. Ze zorgen ervoor dat het geleerde ook geborgd wordt in de organisatie. Dat doen ze onder andere door, via Trifier, eigen trainers op te leiden. Deze trainers werken samen met psychologen en zorgen zo voor follow up. Karin: “Tijdens gedragsbesprekingen van cliënten wordt de Trifier methodiek meegenomen, het is echt onderdeel van ons handelen. Net als in onze signaleringsplannen en in de dagstart. Jullie naam horen we veel terug.”

terug naar vorige pagina
De Riethorst Stromenland
Interesse in onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op