VGZ

Humanitas DMH

“Het belangrijkste inzicht is meer aandacht en focus op signaleren plus preventie. Meer proactief te reageren.”

In gesprek met Iris Idema (gedragsdeskundige) en Christa Miedema (HR adviseur Opleiden) bij Humanitas DMH.

Humanitas DMH (Dienstverlening aan Mensen met een Hulpvraag) ondersteunt een brede groep mensen; van ernstig meervoudig beperkt tot en met een (licht) verstandelijke beperking en/of met gedragsproblemen.
De missie van Humanitas DMH: Bram is gelukkig en doet er toe. Wat heb je als medewerker en team nodig om invulling te geven aan die missie?

 

Iris Idema: “Als professional moet je stevig in je schoenen staan. En ook als team moet je goede afspraken maken. Wat ga je als team doen? Wat doen we in een crisissituatie, hoe ga je daarmee om? Waar ligt de grens van het team en van de individuele medewerker? En vooral ook; wat willen we als organisatie zelf bijdragen?”

Iris: “Het belangrijkste inzicht is meer aandacht en focus op signaleren plus preventie. Meer proactief te reageren. Het belang van communicatie is ook heel helder geworden en het effect daarvan. Op ons als medewerkers/team onderling en met de cliënten. Hoe dat vorm te geven. En daar is eigenlijk maar één manier voor: trainen, oefenen en oefenen. We nemen regelmatig trainingen af bij Trifier, we zien het belang in van duurzaam werken op deze wijze. Het fijne is dat de casussen die we mogen inbrengen ook echt uit onze eigen praktijk komen. Daardoor blijven we ermee bezig. De realiteit komt echt in de training terug. We krijgen concrete handvatten die we gelijk in de praktijk kunnen toepassen. Bovendien is het team is nu echt een team, we zitten op één lijn.”

Christa Miedema vult aan: “We werken al jaren met Trifier. De inhoudelijke kennis, deskundigheid is heel goed, die wordt gewaardeerd door de deelnemers. Ze leren naar zichzelf te kijken als mens; als hulpverlener ben je immers je eigen instrument. Dat we onze eigen trainers kunnen opleiden is ook een mooi aanbod; medewerkers die opgeleid worden om als trainer iets te betekenen in de organisatie.
Wanneer ik iets wil bespreken ter verbetering in de training merk ik dat de bereidheid er is. Ik voel de ruimte om iets bij Trifier te leggen, het mag besproken worden. Wij kijken zelf ook continu naar vernieuwing. Andere vorm van leren bijvoorbeeld, daar praat ik met Trifier over; hoe dat vorm te kunnen geven. Het met elkaar ervaren en daar stappen in te zetten;  dat vormt de relatie.”

Christa: “Alle herhalingsscholingen zijn maatwerk. Daarvoor is vooraf altijd contact tussen de trainer van Trifier en het team. De toegevoegde waarde van Trifier is dat de trainers zelf uit het werkveld komen. Daarnaast draagt Trifier met hun manier van trainen bij aan het bewustzijn van medewerkers. Dat ze stilstaan bij waar ze staan en wat ze doen. De invulling die Trifier daaraan geeft zorgt ervoor je blijft leren en groeien en naar jezelf kijken.”

terug naar vorige pagina
Humanitas DMH
Interesse in onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op